ad now

KENAPA KUCEN TAK BOLEH JATUH TERBALIK?

tenku butang | 7:45 PM | 7 comments

http://3.bp.blogspot.com/_dhOHwFzA1I4/TTrUcbORvWI/AAAAAAAADkA/dxlywaxKaEQ/s1600/kucing-imut+lucu+lucu+kucing.jpg


korang mungkin pernah tengok kucing yang jatuh dari tempat tinggi boleh mendarat lancar jer tanpa cedera..  pernah x?
 ini terjadi kerana kucing (dan beberapa haiwan lain) punya sistem keseimbangan dan koordinasi yang luar biasa. Sistem inilah yang membuat kucing, ketika jatuh, akan menyedari dalam posisi apa dia jatuh. Kalo dia jatuh dalam posisi terbalik, dia akan segera memutar tubuh sehingga kakinya berada di sebelah bawah, dan bersiap untuk mendarat. Mendaratnya juga ada cara.. dgn regangan kaki..(hanya kucen j tau cara ni kot.. heh3) Kalo manusia jatuh dari tempat tinggi dengan kaki ke bawah, biasanya pasti patah kan. Kalo kucing pintar, mereka setelah memutar kaki ke bawah, segera meregangkan kakinya sehingga angin menahan jatuh tubuhnya. Dan saat bersentuhan dengan tanah, kakinya langsung ditekup supaya mengecilkan efek jatuhnya.


Rekod tertinggi pernah mencatat bahawa kucing pernah jatuh dari ketinggian lantai 46 tingkat (walaupun sambil jatuh dia sempat melantun2 ke kanopi2) dan tetap ooleh bangun dan berjalan dengan agak lincah. luar biasa kan. Kalo manusia dah mati tuh. Tapi penelitian menunjukkan bahawa semakin tinggi kucing jatuh, makin banyak tulangnya yang patah. Tapi cuma sampai had lantai 5 tingkat. Lebih dari itu, jumlah tulang kucing yang patah menurun drastik, apalagi kalau semakin tinggi.

heh3.. rahsianya? rahsianya adalah, kucing (dan beberapa haiwan lainnya) mempunyai apa yang disebut dengan terminal velocity, iaitu kecepatan jatuh maksimum yaitu 60 mil perjam. Saat kucing jatuh, kan sesuai hukum fizik, kecepatan jatuh si kucing makin bertambah. Ternyata, saat kecepatan jatuh kucing mencapai terminal velocity, di saat itulah kucing merasa paling rileks dan nyaman. Maka dia mulai meregangkan kakinya seperti bajing loncat untuk mengurangi efek jatuhnya. hah itulah sebabnya makin tinggi dia jatuh, makin ada dia kesempatan untuk merasa rileks. Itu juga sebabnya kalau terjatuh dari tempat yang rendah, dia tak sempat berasa rileks. Makanya jatuhnya lebih terasa sikit.. heee.. meh tengok gambar bawah ni secara slow motion if kucen jatuh dari tempat tinggi...



dh abes baca? jom LIKE KUCEN KUCEN FESBUK..

Category:

About GalleryBloggerTemplates.com:
GalleryBloggerTemplates.com is Free Blogger Templates Gallery. We provide Blogger templates for free. You can find about tutorials, blogger hacks, SEO optimization, tips and tricks here!

7 comments:

  1. hehe bestnye jadi kucen.. Lambung macam mane tetap tak terbalik..

    Sambil-sambil tu nak promote ni kat tenku butang hehe..Kalau berminat dengan PURE MARINE COLLAGEN boleh la dtg sini..

    Nak g promte kat follower lain pulk ni hehe..

    Just RM8/pack (100gm)..
    http://ezajaafar.blogspot.com/2013/02/pure-marine-collagen-rm8pack-while.html

    ReplyDelete
  2. err, macam pelik jer penerangan terminal velocity ko tu..=.='

    terminal velocity tu halaju constant atau pecutan = 0. jadi bila jatuh pada terminal velocity, perubahan daya tu tak ketara sgt sbb tiada perubahan pecutan. so kucing tu mampu mghadapi daya tu

    err, tetiba aku jadi cikgu fizik =.=

    ReplyDelete
  3. comey pulak aksi die jtuh tu hehe :)

    ReplyDelete
  4. Khairul Zamri-->Kucen selagi x jatuh cedera parah memang aksi diorang comey n lucu kan.. (err.. diorg k..?hu2)

    ReplyDelete
  5. Nurse.. Pure Marine 2 mmg popular skrg ni yea? nk jgk cuba tp sy ni alergi seafood.. x bole kan?

    ReplyDelete
  6. Kopi Pasta-->err.. bkn sama k penerangan yg awk bg 2? he2.. terrer lea awk ni.. cikgu fizik yea? atau.. mmg terrer dlm matapelajaran fizik smestinya .. tQ share..

    ReplyDelete
  7. Suka main lambung/timang kucing...
    heheh...

    ReplyDelete

Hai.. cat lover! meh lea komen kat sini.. kucen2 teman happy sgt kalau korang komen kat sini.. depa ckp.. thank you yu all yg encem, cute,lawo,cun,ganteng! he3..