Saturday, September 21, 2013

Awesome Giveaway by Tasha Aqisha

  ☆☆'Awesome Giveaway by Tasha Aqisha'☆☆ 

Klik Banner Untuk Join!!

Awesome Giveaway by Tasha Aqisha
Jom Join nakkk.?? ne tau rezeki korang dapat hadiah??? haaaa.. tuah ayam nampak di kaki, tuah harimau nampak pada belangnya.. tuah korang?? sape tau kann.. belum cuba belum tau.. x kan nak tengok je kot? jom lea kita support GA rakan2 blogger kita jom..  kalau x menang x ngape.. tapi kalau menang tu kira bonus lea kan.. ada betuiii?? ha2.. jom join secara berjemaah jomm! #*&^%$@$%#%%%$ (kasi jampi sikit) selamat mencuba yea semua.. heee.. teman pun dh join.. korang nak join? KLIK Banner atas tu yea.. 

Sunday, September 15, 2013

KUCING 1 MALAYSIA

KUCING 1 MALAYSIA
Jom Dengar lagu kucen ni jomm.. ada macam2 kucen disebut dalam video ni, anak sedara teman suka dengo lagu ni tauu.. kalau dia menangis ke melalak ke, pasang jea lagu ni.. ha3.. gerenti senyap.. siap nari2 lagi dia.. hihihi.. apa2 pun dengo sampai abes tauu.. sepcial buat korang yang suka kucen! (^___^)

Friday, September 13, 2013

Awas! Bahaya Penyakit Akibat Cakaran Kucing..

Awas! Bahaya Penyakit Akibat Cakaran Kucing.. (jangan ambil remeh)

Cat-scratch Disease (CSD) (penyakit cakaran kucing), ialah penyakit jangkitan kuman yang boleh dipindahkan kepada manusia menerusi gigitan, cakaran dan pendedahan kepada air liur kucing......


Kuman Bartonella Henselea selalunya berada dalam air liur kucing tanpa mengira jenis atau baka kucing. Kuman ini datang daripada kutu dan kucing bertindak sebagai pembawa. Kewujudan kuman ini dalam air liur kucing tidak membuatkan kucing itu sakit. Hampir kebanyakan kucing memiliki kuman ini dan anak kucing lebih terdedah kepada Bartonella Henselea berbanding kucing dewasa.

Bartonella Henselae boleh ditemui di mana saja di dunia dan selalunya muncul ketika musim sejuk atau gugur di barat. Selain cakaran atau gigitan, pendedahan kepada air liur kucing juga boleh menyebabkan seseorang berhadapan dengan CSD jika berlaku luka.

CSD tidak berjangkit dari seorang individu kepada individu lain kerana ia disebarkan menerusi cakaran atau gigitan kucing yang terdedah kepada Bartonella Henselea. Selalunya jika seseorang sudah berhadapan dengan CSD, dia akan imun kepadanya untuk sepanjang hayat.CSD secara umumnya bersifat tidak bahaya dan boleh sembuh dengan sendirinya tanpa rawatan.

Selepas dicakar atau digigit, lazimnya, luka atau bengkak pada bahagian yang terkena gigitan atau cakaran kadangkala berlaku serta merta. Tetapi ia boleh juga muncul antara tiga ke 10 hari. Kesannya merah, sakit dan bernanah. Jika keadaan serius rawatan diperlukan.

CSD perlukan rawatan jika berlaku bengkak, sakit dan bernanah. Jika berlaku komplikasi, mungkin membawa maut, apatah lagi jika yang terkena gigitan atau cakaran itu warga tua, kanak-kanak, pesakit HIV, barah, diabetes dan pesakit yang banyak mengambil steroid.

Jika bengkak mula menjadi merah, membesar dan sangat sakit bila disentuh dan mengandungi nanah, rawatan perlu diberikan. Malah kadangkala pembedahan kecil diperlukan untuk mengeluarkan nanah.

Cara mencegah CSD:

1) Walaupun bunyinya agak remeh tetapi setiap kali selepas memegang kucing anda perlu membasuh tangan.
2) Hati-hati membelai kucing.
3) Mandikan dan bersihkan kucing bagi mengelak kutu.
4) Jangan leraikan kucing yang bergaduh.

Walau macam manapun, kita kena berhati-hati juga sewaktu membelai kucing tu..yang paling penting jaga kebersihan kucing anda!..itu yang pasti..

Sunday, September 8, 2013

SELAMAT PAGI ISNIN

haii.. Assalmmualaikumm.. selamat pagi semua.. ada yang masih tidur lagi ke? he2.. bangun2.. udah koi berapa ni.. heee.. tapi bagi yang koje shift tu, tido la yea.. tau korang x tido lagi malam tadi.. hemm.. pagi ni teman nak update entri ni dengan ucapan ini jea.. bole? he3.. hope jangan ada yang marah yea.. teman ni bz sikit.. nak update selalu x bole..tambah2 hari isnin kan.. apa2pun.. jom mulakan pagi dengan senyuman.. jangan lupa.. Bismillah dulu.. heee.. okeh lah.. till see in next entri okeh.. buibyeeeee...

Sunday, September 1, 2013

KUCING DIBAKAR HIDUP-HIDUP--JUSTIN THE CAT

Burned Kitten Justin Fights His Way Back To Health
Baby Justin was found at 5 weeks old in Philadelphia after being a victim of heinous abuse. 
He had been set on fire.
He was brought to the Pennsylvania SPCA, and with the help of theAnimal Alliance of New Jersey, vets and volunteers have workedtirelessly to help Justin get better.
Vets used laser treatments on him to help him make a speedy recovery.






justin with his new family