Wednesday, February 5, 2014

KISAH MENYENTUH HATI DAN FOTO MENARIK NENEK MISAO DENGAN KUCINGNYA

Sejak lulus dari Nippon Photography Institute di tahun 2002, fotografer Jepun Miyoko Ihara mulai rajin memotret neneknya, yang bernama Misao. Suatu hari neneknya menjumpai seekor kucing dengan sepasang mata yang warnanya berbeza. Sejak dari itu, Ihara terus mendokumentasikan keindahan interaksi antara nenek dan kucing tersebut, hampir setiap hari hingga koleksi fotonya menjadi buku foto yang cukup laris di Jepun dan Amerika.
Bagi nenek Misao, kucing ini menjadi sahabat terbaik yang selalu menyertainya disemua aktiviti. Misao menamakan kucing tersebut Fukumaru, dari fuku yang bermakna keberuntungan, dan maru yang bermakna lingkaran.
Bagi kita yang sering mengeluh tidak ada objek menarik untuk difoto, kisah semacam ini harusnya menjadi inspirasi. Bagaimana Ihara membuat hal-hal simple dan ada disekitarnya menjadi objek foto dengan hasil yang luar biasa.

Silalah menikmati foto2 Nenek Misao beserta kucingnya yang sangat menyentuh hati ini...



















Banyak yang bertanya mengapa warna matanya beza sebelah? berikut penjelasannya..

Seekor kucing disebut odd-eye jika memiliki warna mata yang berbeza satu sama lain. Satu bola mata berwarna biru, dan satu bola matanya yang lain berwarna selain biru. Kondisi yang disebut sebagai complete heterochromia ini sebenarnya juga boleh terjadi pada binatang-binatang lainnya juga.

Kucing odd-eye biasanya adalah kucing dengan bulu berwarna putih. Namun boleh jadi juga terjadi pada kucing dengan warna bulu lain, tetapi yang pasti, kucing tersebut mempunyai warna putih biarpun hanya sedikit. Kenapa demikian??? 

alasannya adalah sebagai berikut ;

Warna mata odd-eye terjadi kerana gen epistatic putih (putih dominan) atau gen bercak putih menghalangi melanin/pigmen untuk mencapai salah satu mata si kucing. Sehingga salah satu mata kucing tersebut berwarna biru. Sehingga kondisi odd-eye sangat jarang (bahkan mustahil) terjadi pada kucing yang tidak memiliki warna putih di bulunya.
Reactions:

9 comments:

  1. walaupun hidup misao sederhana,tetapi dengan adanya kucing sebagai teman,hidupnya sentiasa ceria kan...

    ReplyDelete
  2. alala comelnya kucing nenenk misao..setianya kucing tu

    ReplyDelete
  3. kucing memahami manusia.
    unik betul ia.. :)

    ReplyDelete
  4. Cutelah nenek ni, ada kawan kucing lagi. Happy saja muka dia =)

    ReplyDelete
  5. This is the best story ever!!!!
    Thanks to share!

    ReplyDelete
  6. Best story dan pic ni nenek bersama teman baiknya kucing putih melepak :) .Mesti nenek selalu sembang ngan kucing tu kan..hihi.

    ReplyDelete
  7. ala....comelnya....hehehehehe :) nak cari sekor la buat peneman :)

    ReplyDelete

Hai.. cat lover! meh lea komen kat sini.. kucen2 teman happy sgt kalau korang komen kat sini.. depa ckp.. thank you yu all yg encem, cute,lawo,cun,ganteng! he3..