Monday, February 10, 2014

KUCEN JADI IBU ANGKAT ANAK LANDAK

ANAK LANDAK MENYUSU DENGAN IBU KUCEN
Di sebuah kampung, seekor ibu landak telah mati dan meninggalkan empat ekor anak yang masih kecil dan masih menyusu. Namun seekor kucing yang bernama Sonya telah mengambil anak-anak landak itu sebagai anak angkatnya dan menyusukan anak landak tersebut. Sonya juga mempunyai seekor anak yang masih kecil. 

Haaaa... citer pasal Ibu Kucing jadi ibu angkat anak anjing atau anak harimau pasti korang pernah baca atau dengar beritanya kan?? Bagaimana pula kalau ibu kucing menjadi ibu angkat landak, iaitu haiwan yang berduri tuuu? Wah, pasti jadi unik dan istimewa kan! jom kita baca citer seterusnya.. menarik giler! heee..

Rusia – Ibu kucing yang mengadopsi anak landak terjadi di Rusia. Kucing itu bernama Sonya. Menurut cerita Daily Mail, Minggu (18/11), Sonya mempunyai seekor anak. Pada masa yang sama, ada 4 ekor anak landak yang kehilangan ibunya. 

Untuk membesar keempat2 anak landak itu harus tetap menyusu. Oleh kerana itu, Sonya seperti memahami dan seperti merelakan memberi susunya kepada anak-anak landak itu. Maka, akhirnya Sonya mengasuh anaknya sendiri dan juga 4 ekor anak landak. 

Kesemua anak landak pun menganggap Sonya sebagai ibunya. Mereka tidak segan untuk menaiki atau tidur di atas tubuh Sonya.

Menempatkan bayi-bayi haiwan dengan induk asuh yang sama jenis adalah latihan untuk menghindari haiwan itu ditinggalkan kembali di masa depan. Tapi, terkadang seekor induk yang sama jenis tidak serasi. 

Susu pada haiwan mamalia sangat sepadan dan menjadi pilihan terbaik dibandingkan pemberian susu botol. Semua haiwan kecil itu disediakan segala keperluannya dan menyusu .
Anak Landak ini menganggap Ibu Kucen ini ibu kandungnya..
aishh.. cute lea pulak landak tu kan!
Ada kes kucing yang mengadopsi kelinci/Arnab, rakun, dan tupai. Kes itu terjadi pada kucing bernama Smaigel dari Yordania. Smaigel menganggap anak-anak haiwan itu seperti anaknya sendiri. 

Tapi, baru kali ini ada kucing yang mengadopsi anak landak. dan lagi satu nak cerita, Salah satu kes adopsi yang aneh iaitu Sain Mai, harimau di Sriracha Tiger Zoo di Thailand yang mengadopsi sekelompok anak babi. aneh tak aneh? hu3

Tapi kes yang paling terkenal dan menyentuh hati teman ialah cerita yang terjadi pada anak kuda nil bernama Owen. Owen diselamatkan ketika hanyut ke samudera Hindia ketika kejadian tsunami tahun 2005. Owen mengganggap Aldabran, seekor kura-kura jantan, sebagai ibu angkatnya. sayu je baca kan!
Klik kat gambo atas ni kalau nak nengok 
Video Ibu Kucen menyusukan Anak Landak
Reactions:

10 comments:

  1. Ya Allah sedangkan kucing sayangkan anak kandung dan anak angkat. Kenapa ada manusia yang sanggup buang anak sendiri :(

    ReplyDelete
  2. baiknye mak kucing..dah la comel..mesti dia rasa pelik kenapa bulu anak dia tajam2..hihi..kiut!
    Sertai Segmen Jom Beramah Mesra
    Sambil berkenal-kenalan, peserta bakal memenangi hadiah.
    Menawarkan hadiah:
    Tafsir pimpinan Ar Rahman kepada pengertian Al Quran, Jam tangan 2x, Dress & Fridge magnet 2x.
    Jom meriahkan bersama! Jemput join :)

    ReplyDelete
  3. geramnya tengok kucing tu. comel :)

    ReplyDelete

Hai.. cat lover! meh lea komen kat sini.. kucen2 teman happy sgt kalau korang komen kat sini.. depa ckp.. thank you yu all yg encem, cute,lawo,cun,ganteng! he3..