Sunday, June 16, 2013

MUZIUM KUCING DI KUCHING, SARAWAK

GAMBAR2 FROM GOOGLE
Alohaa.. haa.. amacam? hari ni ada kemana2 ke? kalau xde kemana2 jom kita pi Muzium Kucing nak? heee.. besttt.. (macam lea teman pernah gi.. hu3.. ) Muzium kucing ni terletak di Kuching, Sarawak.. jauh pun.. kalau nak gi kena terbang ke sana lea nampaknya.. he2.. tapi kalu korang memang ada ura2 nak ke sana.. apa kata singgah lea sekejap ke Muzium ni.. pasti banyak benda menarik bila dah sampai ke situ kan... pepe pun, bagi yg berminat nak gi sana, jom baca ni..

Muzium Kucing Kuching merupakan sebuah muzium yang pamerannya berkaitan dengan kucing di KuchingSarawakMalaysia. Muzium ini ditubuhkan pada tahun 1993 dan dimiliki Dewan Bandaraya Kuching Utara (DBKU). Terdapat lebih kurang 2000 bahan pameran, artifak serta tugu mengenai kucing dari serata dunia. Menurut kepercayaan masyarakat Malaysia dan Cina, kononnya kucing dikatakan sebagai haiwan yang membawa tuah. Muzium ini merangkumi keluasan 1,035.9 meter persegi di sebuah bukit berhampiran Kuching dipanggil Bukit Siol. Pada tahun 1987, pertunjukan kucing pertama diadakan di Kuala Lumpur. Pada 1 Ogos, pameran sama diadakan di Kuching apabila ia diberi jolokan "Bandar Raya Kucing"














HEEE.. YANG NI SAJA TEMAN AMIK, SEBAB ADA NAMA BUTANG DISITU.. =p


Reactions:

4 comments:

  1. menarik muzium ni ya.. tak pernah lagi sampai sarawak..

    ReplyDelete
  2. ehh perkataan tu sebnrnya kucing..haha.. baru perasan..suka kucing jugak ye.. jom la follow sini..

    http://meowlovely.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. i'm cat lover.. :) bestnyer kalao dapat pegi sini.... dulu dok sarawak time kecik2 je....

    ReplyDelete
  4. Baru je pergi hari tu. Memang bset rasa nak bermalam kat situ

    ReplyDelete

Hai.. cat lover! meh lea komen kat sini.. kucen2 teman happy sgt kalau korang komen kat sini.. depa ckp.. thank you yu all yg encem, cute,lawo,cun,ganteng! he3..