Saturday, January 11, 2014

Kenapa Kucing Makan Rumput?

Kenapa Kucing Makan Rumput? Ketahuinya sekarang..


Kucing adalah haiwan yang pembersih. Tentu sekali anda pernah lihat kucing anda menjilat bulu mereka setiap hari. Seperti yang anda ketahui, kucing mempunyai lidah seperti sikat yang halus, jika kucing menjilat bulu mereka, bulu-bulu yang tertanggal akan tersangkut pada lidah kucing dan akan terus ditelan.

Bulu yang terus ditelan tersebut tidak akan dicerna atau dihadam oleh perut kucing, jadi saban hari bulu tersebut menjadi gumpalan ataupun lebih dikenali sebagai "hairball".

Gumpalan bulu yang tidak dibuang, boleh menyebabkan kucing kurus, hilang selera makan, tidak aktif dan lain-lain. Gumpalan tersebut boleh tersumbat di dalam usus dan juga kolon jika tidak dirawat dengan segera.

-- Bagaimana cara untuk mengeluarkan gumpalan bulu tersebut? --

Jangan risau, kucing semestinya tahu bagaimana untuk mengeluarkan gumpalan tersebut secara semulajadi. Mengikut pemerhatian di seluruh dunia, kucing akan memilih Rumput sebagai ejen untuk memuntahkan gumpalan bulu tersebut.
Ya! ,memuntahkan semula adalah satu-satunya cara untuk mengawal atau membuang gumpalan tersebut. Kucing akan makan rumput dan akan memuntahkan gumpalan bulu bersama-sama rumput yang dimakan.

Oleh kerana sesetengah pemilik kucing hanya bela kucing dalam rumah, jadi sesetengah pemilik kucing tidak tahu yang kucing sebenarnya perlukan rumput. Sebab itu kadang-kadang kucing di luar rumah lagi ceria dari kucing di dalam rumah!

Kalau kucing anda makan sesuatu yang bukan makanan ruji, seperti kertas, sayur, plastik, bunga plastik, serai dan salad itu sebenarnya adalah simptom kucing anda terdesak untuk keluarkan hairball tersebut. Awas kerana barangan / tumbuhan tersebut mungkin membuatkan kucing anda tercekik atau keadaan menjadi lebih teruk.

TETAPI, jika anda secara tiba-tiba hendak dapatkan rumput untuk kucing anda, berhati-hati dengan rumput di luar rumah, kerana mungkin telah diracun dengan racun rumpai ataupun mempunyai fungus/kulat yang mungkin menjangkiti kucing anda.

Terdapat banyak kes yang menyedihkan mengatakan kucing mereka mati akibat diracun orang, kepada yang terlibat, kami meminta maaf atas apa yang terjadi kepada kucing anda, tetapi mungkin anda perlu berfikir dua tiga kali kenapa kucing anda seakan diracun orang. Mungkin kerana racun rumpai yang tidak disengajakan ataupun pokok/rumput yang beracun. Jadi, berhati-hati.

--- Memilih rumput organik --
Pet Grass™ dari Green Growers Ent. (http://tinyurl.com/mypetgrass ) ini adalah satu alternatif rumput yang selamat, organik dan semulajadi. Boleh ditanam di apartmen dan tempat-tempat yang sempit tanpa memerlukan ruang yang banyak.

Produk Pet Grass™ Self Grow Kit adalah produk yang mesra pengguna. Anda tidak perlu bersusah payah untuk membeli tanah, bekas dan juga masa. Pakej Self Grow Kit lengkap dengan biji benih, media tanaman organik, bekas penanaman, dan cara-cara penanaman. Anda hanya perlu sediakan air dan juga sedikit pencahayaan.

Pet Grass™ dari Green Growers Ent. cuma memerlukan SEMINGGU untuk tumbuh, ya! seminggu sahaja diperlukan dan haiwan peliharaan anda boleh menikmatinya.
Pet Grass™ bukan sahaja terhad kepada kucing, malah kepada ARNAB, HAMSTER, GUINEA PIG, ANJING, PARROT, IGUANA, REPTILIA & LAIN-LAIN.

Pet Grass™ merupakan biji benih yang diimport dari Australia, 100% Organik dan juga biji benih yang terbaik. Senang tumbuh malah tahan lama apabila sudah ditanam.
hihihihi.. Amboi, pandai dia remind Mama dia bila Pet Grass dah layu ye... 

Untuk pembelian ataupun pertanyaan boleh lawat ke laman :

Atau boleh terus ke cara-cara pembelian di :http://tinyurl.com/petgrassbuy

Reactions:

8 comments:

  1. Bagus sangat info ni. Akak perasan juga pasal kucing dan rumput ni dan rasa itu sifat semulajadinya n akak biarkan aje walaupun selepas makan rumput dia muntah.

    ReplyDelete
  2. owh.. baru tahu kenapa kucing makan rumput.. sebelum ni duk pelik la nape meow teman mkn rumput depan umah.. hehe..

    ReplyDelete
  3. kucing saya pun makan rumput juga. Mak saya ckp, ia baik utk kucing yang demam dan macam2 lagi. ^_^

    ReplyDelete
  4. om nom nom~ ;3
    kekucingku duduk luar rumah dan dengan happynya mereka makan rumput2 liar yg ada hahah~ X3

    ReplyDelete
  5. kucing saya skang dok makan bunga serai.. hahahhah

    ReplyDelete
  6. ooo kalau begitu kena bawa kelaur rumah miow miow tu kan..ada jg nampak kucing makan ruput lepas tu muntah..ni lah kenapa kan..terbaik lah infor ni tq

    ReplyDelete
  7. mmg pagi2 seblm prg kerja,kucing2 kat rmh tu,
    sibuk cari rumput...nasib lah kat rmh byk rumput2

    ReplyDelete

Hai.. cat lover! meh lea komen kat sini.. kucen2 teman happy sgt kalau korang komen kat sini.. depa ckp.. thank you yu all yg encem, cute,lawo,cun,ganteng! he3..