Selasa, 29 Januari 2013

PROSES KEJAM MEMASAK SUP KUCING DI CHINA


Kali ni teman nak share tentang kisah kucen yg dijadikan santapan oleh orang cina di China.. semasa menaip entri ini.. air mata berlinangan tengok gambar2 kucen2 yg d jadikan makanan org cina.. ada yg direbus hidup2.. ada yg disiat kulit.. Ya Allah.. x mampu sebenarnya nak buat entri ini.. tapi untuk dijadikan info buat penggemar kucen.. agar berhati2 kalau ke China atau Hong Kong atau Beijing atau kemana2 tempat seangkatannya yang susah nak dapat makanan halal.. berhati2 kerana berkemungkinan tempat yg korg pergi itu terdapat sup kucen.. beware.. 


Entri ini pula ialah tentang proses memasak kucing untuk disajikan di salah satu restoran di Guangzhou, China. Proses memasak sup kucing itu boleh dilihat dari foto-fotonya. Sebenarnya foto-foto tersebut sudah lama beredar dan teman pun baru sempat nak share.. Tapi ketika ini berita dan foto tentang proses memasak sup kucing dengan cara merebus kucing hidup-hidup sudah semakin tersebar luas di berbagai website di China dan Inggris. Dan  tidak mungkin dalam waktu singkat berita dan foto-foto itu akan tersebar lewat internet ke seluruh dunia.


Ada berbagai teknik dalam memasak kucing ini. Ada yang lebih dulu dipukul sampai mati (ya Allah.. sedihnya.. ) ada pula yang direbus hidup-hidup (ya Allah.. kejam sungguh diorg buat haiwan kesayangan nabi mcm 2 sekali.. ). Menurut cerita, orang Cina memang suka makan daging kucing kerana dianggap bagus untuk kesehatan dan bisa menyeimbangkan unsur "Yin" dan "Yang" dalam tubuh manusia. Foto-foto sup kucing atau sup kucing di China dan Taiwan juga proses pembuatannya bisa dilihat pada gambar di bawah ini :

 



Melihat berbagai jenis makanan yang tak lazim disantap di China dan Taiwan, mungkin ini disebabkan karena orang-orang disana sangat terobsesi dengan kesehatan, umur panjang dan keseimbangan unsur "Yin" dan "Yang" dalam tubuh, sehingga segala jenis makanan apapun dimakan asal stamina tetap fit dan sehat. Tapi jika dipikir-pikir, apa ini sebanding? mie instant Indomie dilarang untuk dimakan, sementara mereka mengkonsumsi makanan dari bahan yang berupa bayi atau janin yang baru lahir dan juga kucing, binatang peliharaan yang banyak digemari orang.

teman just buat entri ini untuk info n tatapan kawan2 semua.. n pastinya teman xkan buka dh entri yg ni sebab hati teman pilu sgt tgk foto2 kucen dlm ni.. teman x kuat untuk tatap foto2 ini berulang kali.. sedih.. sebak.. sebab teman sayangkan kucen.. begitu jugak korang kan..

klu dh baca sila LIKE KUCEN KUCEN FESBUK

5 ulasan:

  1. yek.....geli la tgk gulai kucing nie wahai tenku butang....

    BalasPadam
  2. aik.. k.eida pun ada.. heee.. geli satu hal.. kesian pun satu hal k.eida.. huu..

    BalasPadam
  3. Kecian betul, kucing pun nak mkn

    BalasPadam
  4. kesian kan kucen2 ni.. sedih tgk kucen2 2.. apa lea nasib

    BalasPadam
  5. Namanya manusia itu punya batasan pantas dan tidak pantas tidak cuma sekedar punya maksud dan tujuan kepantasan itu penting di situ gunanya akal

    BalasPadam

Hai.. cat lover! meh lea komen kat sini.. kucen2 teman happy sgt kalau korang komen kat sini.. depa ckp.. thank you yu all yg encem, cute,lawo,cun,ganteng! he3..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers